You are here
beckzoli01 Kortárs Kultúra Zene 

A Romológia az, amit a romológusok művelnek – avagy az ember, aki megveti a bulvársajtót, a tehetségkutatókat és támogatja a zenei letöltést

A legtöbb ember számára nem cseng ismeretlenül Beck Zoli neve. A 30Y nevű zenekar frontembere azonban nem csak a dalszövegekhez ért, ha bár elmondása szerint, mióta gitárt fogott a kezébe, csak dalszerű formákban tud gondolkodni. Ám az mellett, hogy dalszövegeket ír, vagy novellákat, a Pécsi Egyetemen is tanít.

Beck Zoltán 1971. szeptember 1-jén született Ajkán, Veszprém megyében. Gyerekkorának alapját futballista apja révén a foci jelentette, majd a zene irányába orientálódott. Öccsével, Beck Lászlóval (Zaza) alapította 2000-ben a 30Y nevű zenekart Pécsett.

Egyik interjújában kifejti, hogy azért választották ezt a várost, mert élvezik, hogy ide nem köti őket semmi gyerekkori frusztráció, és itt egyszerre számíthatnak turistának és pécsieknek.

Ez a kettősség abban is meglátszik, hogy míg a legtöbb embernek csak énekesként ismerős Beck Zoltán neve, addig a pécsi egyetemisták tanár úrként tekintenek a negyvenhárom éves fiatalemberre.

A 30Y pécsi, de a buszjárat, amiről a nevét kölcsönözte, szombathelyi. Az ember, aki se nem zenész, se nem író

Beck Zoltán irodalomtudományból doktorált 2010-ben, ahol a disszertációja a romológia mint tudományos diskurzus kérdéskörét tárgyalja, annak elméleti, történeti, és egyéb kérdéseivel foglalkozik. Ebből kifolyólag az azóta megalakult BTK Romológia Tanszék tanára Pécsett, ahol a diskurzus természetével, annak elméleti kérdéseivel, cigány irodalommal, cigány népismerettel, tankönyvkritikával etc. foglalkozik. Tanít a kommunikációs tanszéken, a neveléstudományi doktori iskolában és sokféle más képzésben is. E mellett ő a legfőbb szervezője a Zenélő egyetemnek[1] ahol a populáris zenei kultúrát próbálják a hallgatókkal együtt körbejárni, mert a zene nem áll meg ott, hogy megszólal egy dal: pontosabban nem ott kezdődik, és nem is ott ér véget.

Egy interjújában arra kérdésre, hogy tudja összeegyeztetni a zenekart a tanárkodással, elég kézenfekvő választ adott: „Praktikusan nem nehéz összeegyeztetni. Magyarországon úgy alakult ki a klubrendszer, hogy hétvégén vannak leginkább a koncertek, akkor játszunk mi is, a hét többi napja ilyen értelemben szabad. Más a helyzet, amikor dalokat írunk meg próbálunk a zenekarral, de akkor is megoldható.”

Ahogy mondja, mindig mindenre lehet időt szakítani, ha nagyon akarja az ember, és Beck Zoli ha háttérbe is szorítja néha az egyetemet, nem tudna lemondani róla, nem akar csak a zenébe bezárkózni, szeretne szabadon gondolkodni arról, ami érdekli, és amihez az, hogy tanár lehet, esélyt ad.

Azok a dolgok, amik megfogalmazódnak, öntörvényűen keresik a megnyilatkozási formájukat. De alapvetően untatják a saját szövegei.

Beck Zoltán nem csak tanít, és nem csak dalszövegeket vet papírra. Ám elmondása szerint, még nem elég bölcs, hogy érthetően fogalmazzon. Ahogy egyik tanára is mondta, a szöveg sűrűsége miatt nehezek a szövegei.

Az énekes-tanár úgy véli, hogy ez azért lehet, mert kell egy bizonyos bölcsesség vagy a témától való távolság ahhoz, hogy az ember egyszerűen írhasson. Nincs meg az a fajta magabiztossága, ami ahhoz kell, hogy egyszerű mondatok kerüljenek a papírra.

Inkább azért tűnik furának a szöveg, mert nagyon erőteljesen viseli magán a gondolkodás folyamatosságát. Az elgondolás ott bomlik ki magában az írásban. Nem egy készen kapott dolog, amit aztán csak rögzít az ember.

Több mint tíz éve tanít az egyetemen, de ez idő alatt csak két elégtelent adott

Borzasztó rossz egy óra, ha az rólam szól, vagy velem foglalkozik – mondja. –  Ha érdekesebb vagyok annál, mint amit mondok, gondolok, vagy ahogyan együtt gondolkodunk valamiről, akkor ott, abban a pillanatban oktatóként megbuktam. Általában nincs probléma azzal, hogy tanárként tekintsenek rám, de a személyiségemből akkor is hiányozna a szigorú tanár sztereotip képe, ha nem foglalkoznék zenével.

______________________________________________

[1] Kéthetente új előadók és új témák kerülnek elő, a popzenéhez kötődően számos területet járnak be: a zenei szaksajtótól a szerzői jogokon át a zenei műsorok szerkesztéséig és tovább. Egy régebbi félévben láthatóan a zene és a vizuális megjelenítés kapcsolata volt a hallgatói érdeklődés középpontjában, ezért ennek külön kurzust (ez az ún. Nagyító sorozat) szerveztek: Populáris zene és dizájn címmel. Angol nyelvű kurzusok pedig elsősorban a PTE-n tanuló angol, illetve német nyelvű programokon tanuló külföldi hallgatóknak szól együttműködve a Pécs Music Societyvel. És persze mindezeken túl találhatóak különböző workshop-ok is egy az újságírói gyakorlatról, három a stúdiómunkáról szól majd tényleg testközelben. Ami pedig a hallgatói öntevékenységet illeti, a ZEN stúdiója és próbatermei minden pécsi egyetemi hallgató számára szabadon és ingyenesen használhatók.

Forrás: http://www.pecsiujsag.hu ; http://magazin.pecsibolcsesz.hu

 

Related posts

Leave a Comment