You are here
Roberto Moreno és a Moda-Judd (Fotó: Wikipédia) Anno Sport 

Az F1 legrosszabb csapata – Andrea Moda

Roberto Moreno és a Moda-Judd (Fotó: Wikipédia)
Roberto Moreno és a Moda-Judd (Fotó: Wikipédia)

Aki régebb óta nézi a Forma-1-es futamokat, bizonyára hallott már az Andrea Moda Formula nevű Forma-1-es csapatról, aki pedig nem hallott róluk, azok kapaszkodjanak meg, mert egy érdekes történetet fognak olvasni a Száguldó Cirkusz történetének leggyengébb csapatáról és annak legpofátlanabb csapatfőnökéről.

Kezdjük az elején: Az Andrea Moda elődje a Coloni csapat 1991 őszén bejelentette, hogy öt év után távoznak a Forma-1 vérkeringéséből, ekkor jött egy módos olasz cipőgyáros, Andrea Sassetti aki ezt a csapatot felvásárolta szőröstül-bőröstül és a saját divatcégéről, az Andrea Modáról nevezte el csapatát, mely az akkori tervek szerint az 1992-es szezonban kíván elindulni az elődcsapat Coloni C4-es kódjelű karosszériájával, Judd erőforrásokkal. Később a téli holtszezonban leigazolta két versenyzőjét, a tapasztalt Alex Caffit és a szintén rutinos Enrico Bertaggiát, aki a ’91-es szezonban 6 versenyhétvégén indult éppen a Coloninál, viszont sosem kvalifikálta magát a futamokra. Olasz csapat, olasz versenyzőpáros, olasz tulajdonos, mi kell még?

Azonban jött az első komoly bökkenő a csapat életében: Az 1992-es évad első versenyére Dél-Afrikába ugyan megérkezett az Andrea Moda, de nem indulhattak, mert Sassetti nem volt hajlandó kifizetni 100 000 dollárt nevezési díj gyanánt az FIA-nak, indoklása szerint az Andrea Moda nem újonc csapat, hanem a Coloni jogutódja, miután Sassetti nem fizetett a FIA kizárta a csapatot a hétvégéről. A Mexikói Nagydíjra el sem utazott a csapat, miután nem érkezett meg a felszerelés, később mind Caffi, mind Bertaggia repült a Modától, mert kritizálták az istálló vezetőjét és ez nem tetszett a cipőmogul Sassettinek. Ennek fényében Mr. Sassettinek két versenyzőt kellett szerződtetnie a soron következő Brazil Nagydíj előtt, a kényszerszünet alatt a Simtek együttműködést ajánlott a Modának, melyet az olaszok elfogadtak és ennek fejében kaptak egy új, Nick Wirth által tervezett karosszériát és számos más alkatrészt, melyet már Brazíliában használhattak.

A főnök Andrea Sassetti (Fotó: ESPN)
A főnök, Andrea Sassetti (Fotó: ESPN)

Sikerült is két versenyzőt toboroznia csapatához: a volt Benetton és Lotus pilótát, Roberto Morenót és a Williams csapat tesztpilótáját, Perry McCarthyt és így nem volt akadálya annak, hogy a brazíliai hétvégének neki vágjon az olasz gárda, igen ám, de a versenyre egyikük sem tudta kvalifikálni magát, Moreno nem futott mért kört, McCarthy szuperlicencét pedig bevonták, de később visszakapta azt.

Jött a Spanyol Nagydíj, előtte a csapat volt versenyzője, Bertaggia megjelent Sassettinél és egy 1 millió dolláros szponzori szerződéssel, cserébe azért, hogy visszaülhessen az Andrea Moda egyik autójába. A főnök egyből elfogadta az ajánlatot, de a szabályok nem engedték az újabb pilótacserét, ezért Bertaggia hoppon maradt és távozott a pénzzel együtt, eközben Moreno és McCarthy nem jutott túl a selejtezőn, ráadásul az egyik edzésen Moreno és McCarthy alatt megfőtt a Judd-motor és Sassetti döntése miatt a rutintalan McCarthy-nak át kellett adnia megjavított autóját rutinosabb brazil csapattársának a selejtezőre, de Moreno nem jutott előrébb és a San Marinói Nagydíj sem volt éppen egy fáklyás menet, magyarul nem állhattak rajthoz a Moda autói.

A Monacói Nagydíj vasárnapi versenyére azonban valami csoda folytán bejutott az egyik Andrea Moda autó, mégpedig Roberto Morenonak sikerült ez a bravúr, megelőzve többek között a két Brabhamet, soraiban Damon Hillel, az már egy más kérdés, hogy a futam 11. körében kiállt Moreno motorhiba miatt. Ennek fényében a csapat csak és kizárólag a brazilra koncentrált, McCarthy pedig elveszett csapaton belül, mint szürke szamár a ködben.

Moreno a Monacói Nagydíjon rajthoz állhatott a csapat históriája során először és utoljára (Fotó: Wikipédia)
Roberto Moreno sikerrel bejutatta a Moda-Juddot a Monacói Nagydíj futamára (Fotó: Wikipédia)

Ezután pedig minden rosszra fordult: A csapattulajdonos Mr. Sassettit kis híján lelőtték, miután menekülni próbált lángoló üzletéből, ennek hatására feldúltan jött Kanadába, viszont nem volt erőforrásuk, mert az nem érkezett meg időben, így a Brabhamtől kértek kölcsön egy motort, melyet Moreno autójába szereltek, míg McCarthy ismét csak nézhette, ahogy brazil kollégája nem jut túl a selejtezőn, a Francia Nagydíjra pedig el sem jutottak a francia kamionblokád miatt.

A Brit Nagydíjon csak a csapat szimplán fekete autóit lehetett látni, mivel az a megmaradt kevés szponzor is távozott a csapattól, emellett a hazai pályán induló McCarthy és a brazil Moreno is esőgumikkal körözgetett száraz pályán saját magukat megszivatva ezzel, majd a soron következő Német Nagydíjon McCarthyt kizárták, mert nem jelent meg a súlyellenőrzésen, Moreno pedig nem indult a futamon, viszont látványos javuláson ment keresztül a csapat Morenot illetően, miután sikerült azt a tetemes hátrányt ledolgozni a Brabham csapattal szemben.

A csapat számkivetettje, Perry McCarthy a Brit Nagydíjon (Fotó: The Checkered Flag)
A csapat számkivetettje, Perry McCarthy a Brit Nagydíjon (Fotó: The Checkered Flag)

Az Andrea Moda kálváriája a Magyar Nagydíjon folytatódott, történt ugyanis, hogy miután a Brabham csak egy autót indított a Hungaroringen, az olaszok is egy autóval nevezetesen Roberto Morenoval indultak a selejtezőn, míg a fiatal McCarthyt csak a selejtező vége előtt 45 másodperccel küldték ki, hogy ne tudjon mért időt menni, ezért már az FIA figyelemezette őket, ha nem adnak lehetőséget a brit pilótának, komoly büntetéssel kell számolniuk. Öröm az ürömben, hogy a magyarországi hétvége előtt sikerült szponzort találni a csapatnak és ugyan Roberto Moreno (szokás szerint) nem jutott túl a selejtezőn, ennek ellenére is 1.3 másodperces lemaradása volt a Larrousse-al versenyző Ukyo Katayamával szemben.

A csapat utolsó versenyén Belgiumban jött az igazán nagy felfordulás: Miután a Brabham már nem jött el a belga hétvégére és Eric Comas is távolmaradt sérülés miatt, így az is biztos volt, hogy a 28-29. helynél nem végeznek hátrább, mondhatnánk előrébb sem, mert a brazil Moreno ezúttal 5.7 mp-el maradt el az indulástól, a brit McCarthy autójában az Eau Rougenál eltört a kormánymű, egyszerű műszaki hiba mondhatnánk, de kiderült, hogy már úgy engedték ki a fiatal britet, hogy rossz volt az a bizonyos alkatrész és erről tudott a csapat is, életveszélybe sodorva versenyzőjüket. Pár órával később a belga rendőrség letartóztatta Mr. Sassettit üzleti csalás vádjával és a csapat F1-es szereplése véget ért, miután az FIA Monzában már nem engedte az Andrea Modát rajthoz állni.

Ami Sassettit illeti: Még a mai napig is benne van az üzleti életben, éttermeket és nightclubokat üzemeltet, a házában pedig állítólag ott van mindkét eredeti F1-es Andrea Moda autója.

Abban szerintem mindannyian egyetérthetünk, hogy az Andrea Moda volt a Forma-1 történetének leggyengébb csapata, egy idétlen csapatfőnökkel és egy még idétlenebb F1-es gondolkodásmóddal körítve.

N.M

Related posts

Leave a Comment