You are here
12650406_1694398070799482_1937347433_n Life Misztikum 

KÍSÉRTETHAJÓK

12596114_1694398057466150_116926927_n

Amióta az ember az óceánokra merészkedett, azóta hallani a tengerészektől különös, esetenként rémisztő történetet, kísértethajókról, elátkozott kapitányokról. Azt nem lehet megállapítani, hogy e történetek mennyire születhettek meg rumtól gőzös elmékben, de tény némelyiknek igencsak valós alapja van.

 

Az egyik leghírhedtebb eset a Mary Celeste története. 1872. november 5-én azzal a feladattal bocsátották vízre, hogy 1701 hordónyi etanolt szállítson el Genovába. Briggs kapitány felesége és kétéves kislánya, valamint hétfős személyzet kíséretében vágott neki az utazásnak. Sohasem érték el Olaszország partjait. 1872. december 4-én délután egy óra körül a Portugália és az Azori-szigetek között hajózó Dei Gratia legénysége különös jelenségre lett figyelmes. Egy kétárbocos hajó közeledett feléjük az Atlanti-óceánon, de fedélzetén senki sem tartózkodott. A kapitány, David Reed Morehouse döbbenten állapította meg, hogy az üresen álló hajó a Mary Celeste. A rejtély máig megoldatlan. Mi történhetett?  Az ágyak bevetetlenek maradtak, így valószínű, hogy Biggs kapitány az utasok túlélése érdekében – talán a szivárgó alkohol miatti robbanástól tartva – döntött a hajó kiürítése mellett. A hajónapló utolsó bejegyzése november 25-én keletkezett. Ha azonban ekkor voltak rajta utoljára utasok, akkor a Mary Celeste a következő napokban kormányzás nélkül tartotta az irányt, és tett meg több száz mérföldet. A különös esettel kapcsolatban számos fantáziadús történet látott napvilágot. Sokan ufókat emlegettek, mások tengeri szörnyeket sejtettek a rejtély mögött, és volt, aki szerint az utasok azért tűntek el, mert a hajó áthaladt az elsüllyedt Atlantisz felett.

12650406_1694398070799482_1937347433_n

Jenny, egy brit szkúner 1823-ban fagyott jéggé a Drake átjáróban, és évekkel később egy bálnavadász hajó fedezte fel: a fedélzetre lépőket megrémítette, hogy a jeges hideg a legénységet a fedélzeten konzerválta. Megtalálták a kapitány naplóját is, amely a következőképp szólt: „1823. május 4. 71 napja nincs élelem. Már csak én élek a fedélzeten”.

Szintén legendás kísértethajó az Octavius, amelyet 1775-ben, Grönlandtól nyugatra egy bálnavadász hajó talált meg. A körülmények a Jennyhez hasonlítottak: annak egész legénységét halottan, megfagyva fedezték fel, és a kapitányt saját kabinjában, asztalánál ülve találták meg, és kezében még ott volt a fagyott toll is. A hajó egyébként 1761-ben indult útjára, és a következő évben el is érte célját. A kapitány a visszautat észak felé tervezte, ami valószínű nem sikerülhetett nekik, és a jég fogságába estek. Az Octaviust az 1775-ös, bálnavadászokkal való találkozása után soha nem látták többet.

Baychimót 1914-ben Svédországban építették, hogy a Kanadában élő inuit településekkel kereskedjenek. A hajó 1931. október elsején a jég fogságába esett, a legénység azonnal elhagyta, és csak akkor tért vissza, amikor a hajó kiszabadult a jégből. Október 8-án újra csapdába estek, ekkor repülőt küldtek legénységért. A 22 fő közül 15-en azonban a maradás mellett döntöttek: novemberre a hajóval együtt nyomuk veszett. Bár a legtöbben úgy vélték, hogy a Baychimoelsüllyedt, a következő hónapokban az inuitok többször is látták a teherhajót – utoljára 1969-ben. A svéd acélóriásnak azóta nincs nyoma.

Nem csak a régi korok termelnek históriákat az egészen modern idők is. A máltai zászló alatt hajózó Arctic Sea faáruval megrakodva indult el 2009. július 21-én vagy 22-én egy finn kikötőből Algériába – hasonló rakománnyal ezen a vonalon közlekedett már két éve -, július 24-én támadták meg, egyes források szerint svéd felségvizeken, mások szerint a nyílt tengeren. A kapitány még jelezte a történteket, majd a hajó állítólag nem adott több helyzetjelzést, és az orosz legénység tagjai sem jelentkeztek, miközben az Arctic Sea – mint utólag kiderült – számos, meglehetősen szigorúan ellenőrzött tengeri területen haladt át, köztük olyanokon is, ahol a mobiltelefonos kapcsolat kiválóan működik.

Augusztus 15-én terjedt el a hír, hogy a hajót megtalálták a Zöld-foki-szigetek közelében, végül hivatalosan augusztus 17-én jelentették be, hogy a Ladnij nevű orosz hadihajó rátalált az Arctic Sea-re a szigeteknél. A rejtély máig tisztázatlan.

Bolygó Hollandit, minden idők leghíresebb kísértethajóját általában a Jóreménység foka környékén szokták látni. A mesék szerint a kísértethajó egy átok miatt sosem térhet haza, és mindörökre az óceánt kell járnia. Az ehhez kötődő történet szerint a hajó kapitányát lázadás fenyegette, ám ő megölte az ellene összeesküvők vezérét, és testét kidobta a hajóról. Ekkor azonban viharfelhők jelentek meg a Hollandi felett, és egy titokzatos kísértetfigura öltött testet a fedélzeten, aki a hajót a végtelenségig tartó utazásra kárhoztatta. A történet születése óta népszerű, opera is készült belőle, és ezen történet alapján született meg a Karib-tenger kalózai című sorozatban a Bill Nighy által játszott Davy Jones alakja is. Viszont ez az egyetlen eset, amit a tengerészek máig félnek. Ugyanis aki e hajóval találkozik, azt baj éri. A Bolygó Hollandi rossz ómen.

A tengereinken működő erők alig tizedét ismerjük. Lehetséges, hogy van magyarázat, de jelenleg nem látjuk azokat. Az időről időre felbukkanó kísértethajók még jó ideig ijesztgetik a hajósokat….

Írta:

Vodicska Tamás

Related posts

Leave a Comment